Arbeta som reklamfotograf
Fotografyrket är brett, och ger många möjligheter till specialisering. Man kan ju som fotograf arbeta med allt från porträttfotografering i studio till att fotografera inifrån en krigszon tillsammans med en journalist. En glamorös del av yrket, som många fotografer drömmer om, är dock reklambranschen, det vill säga att arbeta som reklamfotograf.
Yrket som reklamfotograf är ofta mycket varierande, då man varje dag kan arbeta på olika platser, i olika studior, och träffa nya människor. Den kanske vanligaste formen av reklamfotografering involverar modeller som ska fotograferas i en viss situation, ibland med rekvisita, varför man måste vara bra både på att ge direktioner och på att interagera i sociala sammanhang.
De flesta reklamfotografer arbetar som frilansare, och kan ta uppdrag både från reklambyråer och direkt från kunder. Som kund är det dock oftast lättast att kontakta en reklambyrå, eftersom man på det sättet får hjälp med helheten – byrån sköter alla individuella delar av skaparprocessen, till exempel att just anlita en fotograf. Om du letar efter en reklambyrå i Stockholm ska du gå in på Megapixelab.se.
Om man vill satsa på att bli reklamfotograf är det bästa man kan göra att öva. Det finns visserligen kurser att gå för att lära sig om komposition och olika fototekniker, vilket självklart är nödvändig kunskap, men det enda sättet att verkligen bli en bättre fotograf är att fotografera mycket, lära sig från sina misstag (och från sina fullträffar), och att öva.