Menu

Hur gestaltar man en känsla?

Ett företags verksamhet speglas i reklam och presentationsmaterial på webben. Om affärsidén är en spabehandling så kanske bilder på stränder och vilande människor passar bra. Är det ett verkstadsföretag får det bli en arbetare i blåställ och hjälm, som står på ett bygge. Fotot ska fånga företagets verksamhet och ge en positiv stämning.

Eftersom beetroot.se/ affärsidé bygger på distansarbete i team mellan medlemmar med hög kompetens inom IT tar bilderna på företagets hemsida sikte på det. Bilderna säger att människorna och teamet är i centrum på företaget. Det är de skickliga teknikerna som kommunicerar mellan Ukraina och Stockholm som är företaget styrka.

Vårens första dag är en lögn

Finns det skönhetsvärden som är eviga, eller har vi som barn lärt oss vad som är vackert? Är en soptunna med en skallig råtta sittandes på locket lika vacker som en solnedgång? Det menade bland andra Immanuel Kant. Det är bara att gå till den moderna konsten för att se inflytandet från Kant. Den moderna konsten dyrkar fulheten.

Om någon påstår att himlen och havet är eviga skönhetsvärden så framstår han som en romantisk tönt av de akademiskt utbildade förståsigpåarna. Som säkert njuter av en solnedgång då och då men föredrar att hålla det hemligt. Det finns uråldriga metoder du kan använda för att uttrycka livskänsla och lycka. Kanske bara genom att skratta, eller sjunga. Fotot lurar inte som målarkonsten. Genom kameralinsen blir verkligheten satt under lupp.